Hanefi mezhebine göre zühr-ü ahir kılmak zorunlu mudur?

Sual: Hanefi mezhebine göre Cuma namazının zühr-ü ahirini kılmak zorunlu mudur?

Kaza namazlarına başlayan birisi sünnet namazlarını kaza namazları bitinceye kadar terk edebilir mi?

Cevap: İslam fıkhına göre Cuma namazının altısı vücubiyyetinin altısı da sıhhatinin şartı olmak üzere on iki şartı vardır. Bugün Türkiye’de ve birçok İslam ülkesinde sıhhatinin şartları oluşmamaktadır. Bu sebeple Hanefi uleması ihtiyaten Cuma ile birlikte Öğle namazının da eda edilmesini uygun görmüştür. Zühr-i ahir diye bilinen namaz ertelenen öğlenin farzıdır. Yani bizim Cuma’nın farzından sonra kılmamız gereken o günün öğle namazıdır.

Bu konuyla ilgili Yusuf Kerimoğlu’nun Emanet ve Ehliyet kitabına bakabilirsiniz.

Kazası olan kişi eğer Hanefi ise bilmeli ki kazalar ömrîdir. Yani ömür içinde onları eda edecektir. Bu sebeple sünnetlerini terk etmesi uygun değildir. Eğer Şafii ise kazaları fevrîdir. Yani aciliyet arz ettiğinden hemen kılması gereklidir. Bu sebeple Şafii’ler bütün sünnet ve nafilelerinin yerine kaza kılmaları gerekir.

Selam ve dua ile.